Nordic Golf Tour till Allerum

Allerum Open presented by Ahlsell 13-14 augusti blir den tredje tävlingen för säsongen på Nordic Golf Tour.

Linn Grant vann årets första tävling på NGT i Uppsala

Allerum Golfklubb är en klubb med lång historia av att stå som arrangör för proffstävlingar. Detta är tredje året i rad som damerna välkomnas till Helsingborgsklubben och innan dessa har herrar varit där flertalet gånger.

-Det ska bli jätteroligt att återigen välkomna damproffsen till Allerum. Tävlingen som p.g.a. Covid-19 tvingats modifieras skulle varit en LETAS-tävling för tredje året i rad, men istället skjuter vi på det stora eventet tills 2021, säger Annelie Weimenhög tävlingsansvarig på Allerum Golfklubb och fortsätter.

-Trots omständigheterna känns det roligt att kunna erbjuda alla svenska damproffs en tourtävling eftersom det varit tomt i tävlingskalendern hela våren. Dessutom är det något vi härifrån Allerum gläds åt eftersom våra greenkeepers trimmar banan extra och därmed kan erbjuda våra egna medlemmar och gäster en bana i tour-skick.

Startfältet

Segrarinnorna från de båda inledande tävlingar av årets tour, Linn Grant från Rya Golfklubb och Ingrid Lindblad från Ringesnäs Golfklubb, kommer båda två till start i Allerum Open presented by Ahlsell.

Tävlingen blir internationell även i år med spelare från Danmark och Tyskland samt några svenskor med meriter från både Europatour och spel i USA.

Hela startfältet

Banan
Tävlingsbanan är 5471 meter par 72. Banrekord innehas av amerikanskan Hayley Davis med 66 slag satt vi LETAS-tävlingen 2018. I fjol tangerade norska Tonje Daffinrud banrekordet på väg mot seger.

Ranking - Road to Creekhouse Ladies Open

Klubb-TV sänder
Nyetablerade Klubb-TV, hela Golfsveriges streamingplattform finns på plats. Det blir både intervjuer och livesändningar.

Sista 9 på fredag 14 augusti är bästa sättet att följa upplösningen av i Allerum Open presented by Ahlsell.

Publikfritt på touren

Publikförbudet gäller på tills vidare på Nordic Golf Tour och även för all annan tävlingsgolf i Sverige.

Mediaackreditering
Media är välkomna till Nordic Golf Tour. Under rådande omständigheter behöver alla journalister anmäla sig i förväg till Sofia Pettersson, ansvarig Nordic Golf Tour. Efter anmälan skickas ett mejl med riktlinjer som Svenska Golfförbundet tagit fram, baserat på det ramdokument som Riksidrottsförbundet tillsammans med Svenska Sportjournalisters förening enats om.
Intentionen är att alla på plats – spelare, funktionärer och media – ska kunna genomföra sitt jobb på ett säkert, funktionellt och trivsamt sätt.

Sofia Pettersson, ansvarig Nordic Golf Tour

Tel: 072-222 4210, e-post: sofia.pettersson@golf.se

Får användas fritt och gratis ange fotograf Göran Söderqvist.

(Bild på Linn Grant och Ingrid Lindblad)

Arkivbilder Nordic Golf Tour hittas här:

Om Nordic Golf Tour
Nordic Golf Tour är ett samarbete mellan Svenska Golfförbundet, PGA of Sweden, Dansk Golf Union och Norges Golfförbund, med syftet att höja intresset för proffsgolf för damer.

Göran Söderqvist

Kommunikation